Onderzoek naar het verschuivend business model in de muziekindustrie: het 360 gradencontract, ook voor artiesten een redding?

Type:eindverhandeling
Auteur(s):Pauline Delaruelle
Uitgever:Vrije Universiteit Brussel
Plaats van uitgave:Brussel
Datum van uitgave:2009
Aantal pagina's:133
Raadpleegbaar:Onderzoek naar het verschuivend business model in de muziekindustrie (download)
Plaatsingsnummer:936
Taal:Nederlands

Preview

Info

De laatste jaren wordt de muziekindustrie geconfronteerd met een aantal ingrijpende veranderingen – het internet, MP3, P2P netwerken zijn er hier enkelen van - waarop ze noodgedwongen heeft moeten reageren om te kunnen blijven bestaan. Omdat de platenmaatschappijen hun investeringen niet langer konden recupereren via de CD-verkoop, moesten ze noodgedwongen op zoek naar nieuwe businessmodellen om inkomsten te diversifiëren. Het 360 gradencontract is zo’n nieuw businessmodel dat kan beschouwd worden als een redding voor de industrie. Het doel van dit onderzoek is te achterhalen wat de artiest zelf vindt van dit nieuwe businessmodel. Er werd een Delphi-onderzoek gevoerd met enerzijds een panel van managers en anderzijds een panel van deskundigen uit de platenmaatschappijen en entertainmentbedrijven. Op basis van de antwoorden waarover de panels consensus bereiken, wordt er een antwoord gezocht voor de algemene probleemstelling.

(Proeve ingediend voor het behalen van de graad van Master in de Communicatiewetenschappen; Promotor: Prof. Dr. K. Segers)

Trefwoorden: ,

Uiteraard is het mogelijk dat de informatie op deze pagina voor verbetering vatbaar is. Laat ons via onderstaand formuliertje weten welke gegevens volgens jou moeten worden aangepast; Elke suggestie en opmerking wordt gelezen en we houden (in de mate van het mogelijke) rekening met de feedback die ons wordt opgestuurd.

Je e-mail

De informatie