Dialoog muziekeducatie: eindrapport en projectfiches
Dit is een gearchiveerd bericht
30.04.2015
Het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media stelde onlangs drie projectfiches voor als concrete uitkomsten van het dialoogtraject over muziekeducatie.
In het veld van de muziekeducatie bestaat er tot op vandaag een kloof
tussen het hoger muziekonderwijs en de organisaties die muziekeducatie
aanbieden. Vooral organisaties die niet- en informele leertrajecten
aanbieden, blijven voor de studenten uit het hoger muziekonderwijs
onbekend en onbemind. Toch ligt afstemming tussen het hoger
muziekonderwijs en het muziekeducatieve veld voor de hand. Een ruime
meerderheid van studenten uit het hoger muziekonderwijs gaat in zijn
latere loopbaan immers ooit aan de slag als muziekeducator.
Een dialoogtraject – uitgevoerd door Tempera in opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media – puurde uit welke obstakels een nauwere afstemming in de weg staan en bracht overleg hierover op gang tussen vertegenwoordigers uit het hoger muziekonderwijs en het niet- en informele muziekeducatieve veld. De drie projectfiches willen het hoger muziekonderwijs, het muziekeducatieve veld en overige stakeholders ondersteunen bij de verdere uitbouw en professionalisering van samenwerking rond muziekeducatie.
Raadpleeg hier het eindrapport en de projectfiches.
Trefwoorden: educatie