Verslag Staten Generaal van de Klassieke Muziek 2008

Banner Staten Generaal van de Klassieke Muziek 2008

Op maandag 1 december vond in Flagey een nieuwe editie van de Staten Generaal van de Klassieke Muziek plaats. Met zo'n 250 gasten - een records! - werd deze dag inderdaad hét ontmoetingsmoment van de klassieke muzieksector.

Via deze pagina bezorgen we u teksten, verslagen, handouts van de powerpoints, ..en kan u ook enkele foto's bekijken.


Keynote door Jos Van Immerseel

Muziekcentrum Vlaanderen vroeg Jos Van Immerseel om een keynote te geven op deze Staten-Generaal.  Een weergave van zijn speech vind je later op deze pagina.


Showcases Nederland - Vlaanderen

Tijdens de Staten Generaal bood Muziekcentrum Vlaanderen een podium aan 8 kamermuziekensembles uit Vlaanderen en Nederland.

  • Storioni Piano Trio - Calefax Rietquintet - La Sfera Armoniosa
  • Kryptos Quartet - hommages - Sarada - Quinteto Astor - Edding Kwartet

Bekijk hier hun gegevens.


Gesprek: What’s in a name. Hoe klassiek is klassiek? Naar een nieuw begrip.

Onlangs werd op Klara een interessante discussie gevoerd over de term “klassieke muziek”. De indruk heerst dat deze term te klein is geworden voor de lading die het moet dekken. Hoewel velen de noodzaak niet meteen zien om de term te veranderen (“iedereen weet toch wat er bedoeld wordt”) werd op Klara een alternatieve term gelanceerd. Een panel start de discussie daar waar de radio-actie eindigde, bij de lancering van die eventuele naam.

Moderator: Mark Janssens (Presentator Klara) Panelleden: Liesbet Vereertbrugghen (Producer Klara), Tuur Florizoone (Muzikant), Dirk De Greef (Codaex), Bart Demuyt (Amuz, Alamire Foundation), Hendrik Storme (Manager B'Rock, MAfestival)

Download hier het verslag. 


Presentatie Digileen: Muziek lenen in de digitale Bibliotheek

Met DigiLeen kan je van thuis uit elke week 100 tracks downloaden en (enkel) beluisteren op je eigen pc. DigiLeen werd ontwikkeld door de Centrale Discotheek Rotterdam in samenwerking met het Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken en biedt op dit ogenblik toegang tot 169.000 tracks aan uit meer dan 10.000 albums. Het aanbod in DigiLeen is divers en wil cultuurparticipatie verhogen: klassiek (Naxos, Harmonia Mundi France, Zig Zag Territoires, …), jazz (ECM, Munich, W.E.R.F., …) en wereldmuziek (Chant Du Monde, Lusafrica, …).
Op de Staten Generaal vertelden Johan Mijs (VCOB) en Michil Laan (CDR) hoe dit in zijn werk gaat en hoe een label zijn catalogus kan laten opnemen in het aanbod van Digileen.
Momenteel worden er ook gesprekken gevoerd met onafhankelijke Vlaamse klassieke labels.

Je kan DigiLeen downloaden op www.bibliotheek.be. De DigiLeencollectie kan doorzocht worden op http://zoeken.bibliotheek.be .

Contact en info: Johan Mijs - www.vcob.be en Michiel Laan (Centrale Discotheek Rotterdam) http://www.muziekweb.nl


“Culturele omnivoren en traditionele kunstparticipanten”: op zoek naar gelijkenissen tussen twee ogenschijnlijk verschillende smaaktypes

Een doctoraatsstudie van Alexander Van der Stichelen (Cultuur Lokaal)

Binnen de cultuursociologische wereld was de afgelopen jaren heel wat te doen rond de figuur van de zogenaamde ‘culturele omnivoor’. Personen die gerekend worden tot dit hoofdzakelijk jongere en hoogopgeleide culturele segment kenmerken zich door hun inclusieve smaak. In tegenstelling tot de eerder oudere groep van de ‘traditionele kunstparticipanten’ die voornamelijk gericht zijn op de schone kunsten zou het klassieke onderscheid tussen hoog- en laagcultuur voor hen irrelevant geworden zijn. Op basis van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek ben is Alexander Van der Stichelen nagegaan in welke mate deze assumptie gerechtvaardigd is. In deze sessie wil hij ingaan op de onderzoeksresultaten, waarbij de nadruk zal liggen op muziek als symbolische begrenzer. Naast het loutere onderscheid in smaakvoorkeuren zal hij onder meer dieper ingaan op de discursieve logica’s die beide smaaktypes gebruiken om zowel hun voorkeuren als afkeuren te rechtvaardigen.

Download hier de handouts van deze presentatie.


Workshop pr & communicatie voor klassieke musici

Als muzikant door het leven gaan is meer dan een instrument bespelen alleen. Concerten zoeken, jezelf bekend maken, je netwerk uitbreiden vraagt veel energie en je vindt niet altijd iemand om je daarbij te helpen.Om deze zaken zo efficiënt mogelijk aan te pakken is het belangrijk er eens bij stil te staan en alle stappen te overlopen....Daarom nam Muziekcentrum Vlaanderen het initiatief om deze workshop voor musici (naast gelijkaardige sessies van het project MuziekZaken op de conservatoria) ook tijdens de Staten Generaal te laten plaats vinden.

Gastexperts waren Klaartje Heiremans, zakelijk leider van Zefiro Torna en Liesbet Vereertbrugghen, producer bij Klara en organisator van klassieke concerten.

Een verslag vindt u later op deze pagina. 


Bijeenkomst werkgroep Muziekeducatie

Muziekcentrum Vlaanderen riep anderhalf jaar geleden een werkgroep samen rond het thema muziekeducatie. Een eindverslag van deze werkgroep werd gepresenteerd aan de opvolgingscommissie die een beleidsadvies diende te geven n.a.v. het Bamfordrapport. Dit rapport lichtte de kunst- en cultuureducatie in het leerplichtonderwijs door. De opvolgingscommissie, onder voorzitterschap van Hans Waege, presenteerde haar advies in september 2008 aan Minister van Onderwijs Vandenbroucke onder de titel “Gedeeld Verbeeld”. Ook Minister van Cultuur Bert Anciaux presenteerde in september 2008 zijn beleidsnota “Smaakmakers” over kunst- en cultuureducatie. Redenen genoeg dus om deze werkgroep opnieuw samen te roepen ter evaluatie van deze beleidsdocumenten.

Een uitgebreid en geupdate verslag van de werkzaamheden van de werkgroep vindt u later op deze pagina.


Panelgesprek en debat: “De rol van de musicologische studie in functie van de concertpraktijk”

Panelleden: Francis Maes, Pieter Bergé, Peter Van Heyghen, Piet de Volder - Moderator: Kristin van den Buys

Het huidige muziekleven steunt op een divers aanbod. Alle mogelijke soorten muziek zijn vertegenwoordigd in de concertpraktijk en in de media. Muziekliefhebbers hebben nooit een grotere keuze gehad. De keerzijde is echter de toename van een zekere oppervlakkigheid in de communicatie rond muziek. Marketing haalt het op inhoud. Muziek behoort tot het domein van entertainment en lifestyle. De communicatie van kennis krijgt daarom ruimte in de traditionele kanalen van informatie. Het vakgebied van de musicologie dreigt te worden geïsoleerd tot een puur wetenschappelijke discipline, zonder impact op de praktijk. Voor verdieping is in de huidige muziekwereld weinig plaats.

Een terugkeer naar een intellectualistische muziekbeleving is niet wat dit panel wou bepleiten. Wel wou het duidelijk maken welke rol de musicologie vandaag speelt, om perspectieven te ontwikkelen naar een betere integratie van kennis en praktijk. De deelnemers behoren ofwel tot het academische vakgebied (Francis Maes, Pieter Bergé, Christine van den Buys) of tot de praktijk (Peter Vanheyghen voor de oude muziek, Piet De Volder voor de operadramaturgie). Alle deelnemers wensen de aandacht vestigen op de inhoud van hun werk, om ten slotte tot een debat te komen over de rol die musicologische kennis kan spelen in het huidige muziekleven.

Lees de Nabeschouwing van Prof. Francis Maes


Lezing & gesprek: Subsidiebeleid in Nederland. Een kijk van op afstand.

Presentatie: Cas Smithuijsen

Cas Smithuijsen is directeur van de Boekmanstichting, Nederlands studiecentrum voor kunst, cultuur en beleid (www.boekman.nl). Smithuijsen is een groot liefhebber van klassieke muziek. Hij is verstokt concertbezoeker, verslaaf cd-verzamelaar en amateurpianist. Met betrekking tot het muziekleven heeft hij diverse publicaties op zijn naam staan. In 2001 promoveerde hij op luistergedrag in de concertzaal.

Cas Smithuijsen zou in deze presentatie ingaan op de beleidsontwikkelingen met betrekking tot de cultuurzorg in Nederland vanaf het midden van de jaren tachtig. Daarbij zijn er twee cruciale momenten:
1. de creatie van een nieuwe verdeling van verantwoordelijkheden binnen de overheidsdienst: rijk – gemeenten – provincies die in het midden van de jaren 80 gestalte heeft gekregen.
2 de instelling van fondsen zoals die in de jaren 90 en na 2000 gestalte heeft gekregen. Wat zijn de gevolgen van genoemde beleidsstappen voor de muziek? Zijn de veranderingen in het openbare bestuur wel voldoende afgestemd op de ontwikkelingen die zich in het muziekleven hebben voorgedaan?

Download de hier de handouts van de presentatie van Cas Smithuijsen. 


Presentatie resultaten kwarts.be en demo

Door Roel Vanhoeck en Steven Marx (Muziekcentrum Vlaanderen) – Dries Moreels (VTI)

Kwarts.be is een gezamenlijk initiatief van de kunstensteunpunten en enkele belangenbehartigers om jaarlijks cijfergegevens over de professionele organisaties in het kunstenveld te verzamelen en beschikbaar te stellen voor vergelijkend onderzoek. Via deze data-analyse willen de initiatiefnemers kennis opbouwen over de zakelijke aspecten van de werking van kunstenorganisaties. Evoluties in het kunstenveld en beleidsaanbevelingen krijgen op deze manier een objectieve ondersteuning met cijfermateriaal. In het voorjaar van 2008 werd een vragenlijst ter beschikking gesteld van de kunstenorganisaties. In deze presentatie brengen we de eerste analyses, alsook een demo van het benchmarksysteem dat werd ontwikkeld.

Download hier een verkorte weergave van de presentatie.

Meer info? contacteer Roel Vanhoek of check www.kwarts.be


Lezing & gesprek: The Praxial Concept of Music and Music Education

In samenwerking met Muzes v.z.w.
Presentatie: Prof. dr. David J. Elliott

Working from the perspective of the Praxial Philosophy, this presentation suggests answers to a variety of key questions in music and music education. These questions include (but are not limited to) the following: What is music? What is education? Why teach music? Why and how does music "move" us emotionally? What does musical performing involve? What is creativity? and, What is the role of Community Music in today's world?

David J. Elliott is Professor of Music and Music Education at New York University. From 1977 to 2002 he was Professor of Music Education at the University of Toronto. During his tenure at Toronto he also held visiting professorships at several universities including Indiana, North Texas, Northwestern, and Limerick. He is the author of Music Matters: A New Philosophy of Music Education (Oxford, 1995), editor of Praxial Music Education: Reflections and Dialogues (Oxford, 2005), founder and co-editor of the International Journal of Community Music, and an award-winning composer/arranger with works published by Boosey & Hawkes.

Lees hier een nabeschouwing van de lezing door David Elliot.


Presentatie Musica Revisited: Welke toekomst heeft de "Oude Muziek"?

Herman Baeten (directeur Musica v.z.w.) en Bart Demuyt (Alamire Foundation) stelden een nieuw initiatief voor rond Oude Muziek dat in de zomer van 2009 plaatsvindt en het debat en de reflectie rond Oude Muziek wil aanwakkeren.

Klik hier voor een tekst over dit initiatief.


Presentatie onderzoek: Creatieruimtes voor klassieke muzikanten.

VZW Repetitieruimtes werkt aan een onderzoek op Vlaams niveau rond creatieruimtes voor muzikanten en podiumkunstenaars. Naast cijfermateriaal voorziet de organisatie ook een uitgebreid traject om meer en kwalitatief betere creatieruimtes uit te bouwen. Op de Staten Generaal wordt cijfermateriaal n.a.v. een grootschalige survey toegelicht. Daarnaast werden ook twee case studies besproken: Hoe gaan cultuurcentra om met de vraag van klassieke muzikanten naar repetitieruimtes? Hoe gaan DKO scholen hier mee om?

Presentatie: Wies Callens (Repetitieruimtes vzw)Gasten: Freddy Mariën (Stedelijke academie voor Muziek, Woord en Dans Lier) + Jan Bral (directeur Cultuurcentrum Sint-Niklaas)

Download hier een verkorte weergave van de presentatie op de Staten Generaal.


Fotoverslag


Verwante items in de databank

Nieuws:Verslag Staten Generaal van de Klassieke muziek 2008 (19.12.2008)
Staten-Generaal van de Klassieke Muziek 2008 (26.09.2008)

Trefwoorden: ,